Et fuldt Pokémonspil kræver, at
hver spiller har 60 kort og reglerne kan være lidt for komplicerede for
begynderen.
I stedet er der her nogle tilrettede regler, der er gode for
begyndere. I forhold til det fulde spil, skal hver spiller kun bruge 30 kort og
visse elementer er udeladt, så som søvn, forvirring, lammelse, forgiftning,
svaghed over for visse andre typer Pokémoner o.lign.
Ved at starte med begynderreglerne, kommer man meget
hurtigere i gang. Begynder man at spille meget, kan man evt. senere anskaffe
sig flere kort og begynde at anvende de fulde regler, som man nemt kan finde på
internettet.
Hvad behøver man for at spille?
Du og din modstander skal hver have et kortsæt
på 30 kort, en mønt til at slå plat og krone med og nogle små markører til at
vise skade på Pokémonerne (f.eks. små mønter, knapper
el.lign.).
Hvordan vinder man?
Du kan vinde på en af flg. 3 måder:
1. I starten af spillet lægger man 3 kort til side som
præmier. Hver gang du slår en modstanders Pokémon ud, tager du en af præmierne.
Når du tager den sidste har du vundet spillet. Spiller man med 60 kort, skulle
hver spiller have lagt 6 kort til side som præmier.
2. Du vinder hvis din modspiller ikke har flere Pokémoner i spil.
3. Du vinder hvis din modspiller ikke har flere kort tilbage
i bunken med ubrugte kort.
Hvordan spiller man?
Man har hver sine kort og skiftes til at spille kort fra
hånden. Det kan være Basis Pokémonkort,
udviklingskort der kan gøre dine Pokémoner større
eller stærkere, eller energikort, der hjælper dem til at kunne kæmpe. Der er
også trænerkort, der kan gøre mange forskellige ting.
Du kan have mange Pokémoner i spil
på en gang, men kun en af dem kan kæmpe for dig ad gangen – den kaldes for dem
aktive Pokémon. Resten sidder tålmodigt og venter på bænken til du vælger at
det er deres tur til at kæmpe. ver gang det er din
tur vil du få chanchen for at angribe med din aktive
Pokémon. Den vil så evt. gøre skade på din modstanders aktive Pokémon. Hvis dit
angreb gør nok skade på din modstanders Pokémon, bliver den slået ud og du kan
tage en af dine præmier. Når du har taget din sidste præmie, har du vundet
spillet.
Hvilke kort er der?
Basis Pokémon er de sære og specielle væsner,
der slås for dig.
Udviklingskort spilles ovenpå din basis Pokémon
og i nogle tilfælde ovenpå andre udviklingskort. De gør din Pokémon større og
stærkere.
Energikort tilføjes til din Pokémon for at
den har energi nok til sine angreb
Trænerkort er kort der kan gøre mange
forskellige ting; men de kan kun bruges én gang og er så brugt.
Sådan startes et spil?
Bland dit kortsæt og træk en
starthånd på 7 kort. Læg resten med billedsiden nedad foran dig.
Hvis ikke du har en Basis Pokémin
i din hånd (der står ”Basic Pokémon” i øverste
venstre hjørne på kortet) så vis din hånd til modstanderen. Bland alle dine
kort igen og træk 7 nye kort.
I vælger hver én Basic Pokémon og
lægger på bordet med billedsiden nedad. Dette er jeres aktive Pokémon fra
starten af spillet.
Hver spiller kan herefter lægge op til 5 Basic
Pokémoner med billedsiden nedad på bænken foran jer.
Læg de 3 øverste kort fra kortsættet
med ubrugte kort med billedsiden nedad til venstre foran dig. Dette er de
præmier du vælge en af, hver gang du slår en
modstanders Pokémon ud. Du må ikke se dine præmier før du tager dem.
Slå plat eller krone om, hvem der starter
Hver spiller vender sin aktive Pokémon og dem på bænken så
de har billedsiden opad.
Spillet er i gang
Du og din modstander skiftes til at have tur. Når det er din
modstanders tur, gør du ingenting, bortset fra at erstatte din aktive Pokémon,
hvis den bliver slået ud. Når det er din egen tur går du gennem de trin, der
står herunder.
Hvad skal du lave, når det er din tur?
1. Træk et kort. Hvis du ikke kan trække et kort, fordi kortsættet er brugt op, har du tabt spillet.
2. Gør det nedenstående. Du bestemmer selv rækkefølgen og du
må gøre det så mange gange du vil:
Læg en Basic Pokémon ned på din
bænk |
Vælg en Basic Pokémon fra din
hånd og læg den ned på bænken. Du kan ikke have mere end 5 Pokémoner på din bænk ad gangen. |
Læg et udviklingskort på en Pokémon |
Hvis du har et kort på hånden, hvor der i øverste venstre
hjørne står ”Evolves from” og derefter et navn på
din aktive Pokémon eller en af dem på bænken, kan du lægge kortet ovenpå denne
Pokémon. Det kaldes at udvikle den. |
Tilføj et energikort til en Pokémon |
Tag et energikort fra din hånd og læg den delvist ind
under din aktive Pokémon eller en Pokémon på bænken. Bemærk, der må kun
spilles ét energikort hver gang det er ens tur. |
Spil et trænerkort |
Når man spiller et trænerkort, gør man det der står og
lægger det derefter i brugtbunken. |
Træk din aktive Pokémon tilbage |
Hvis du vil trække din aktive Pokémon tilbage til bænken
og erstatte den med en anden fra bænken, så mister den muligvis noget af sin
energi. I nederste højre hjørne af kortet står der ”Retreat
cost”. Det antal energikort der evt. er vist der,
skal du fjerne fra den Pokémon du trækker tilbage og lægge over i bunken med
brugte kort. Bemærk at man skal fjerne kort af samme farve som angivet, dog
betyder en grå stjerne et hvilket som helst kort – altså er farven ligegyldig
i dette tilfælde. |
Brug en Pokémonevne |
Nogle Pokémoner har en speciel
evne ”Pokémon Power”, der er angivet på kortet. Mange af disse evner kan
bruges før du angriber. Da evnerne er meget forskellige, er det vigtigt du
grundigt har læst hvordan den virker. |
3. Angrib med din aktive Pokémon. Angrebet afslutter din
tur.
Hvordan foregår et angreb?
Du har, som det sidste du kan gøre hver gang det er din tur,
mulighed for at lave ét angreb med din aktive Pokémon. Du behøver ikke angribe
– det er frivilligt. Du kan kun anvende ét af de angreb din Pokémon er i stand
til at udføre og du kan kun anvende et angreb, som din Pokémon har energi nok
til at udføre – og det skal være energi af den rigtige slags.
Krævet et angreb grå/farveløs energi, kan alle energityper
anvendes. Kræver et angreb at man har tilføjet en bestemt farve energi (f.eks.
2 røde ild-energi), så skal der være mindst 2
energier tilknyttet af præcis denne type. Kræver et angreb f.eks. 2 røde ild-energi og en grå/farveløs, så kan man altså godt udføre
angrebet med 3 røde, eller 2 røde og en grøn; men ikke med 1 rød og 2 grå (der
krævedes jo mindst 2 røde).
Når du angriber, læser du det angreb du bruger og gør hvad
der står. For hver 10 skade du tildeler din modstanders aktive Pokémon (eller
andre Pokémoner i de sjældne tilfælde angrebet kan
give skade på andre) skal der lægges en skademarkør ved den angrebne Pokémon.
Som skademarkører kan man bruge dem man kan købe til Pokémon-spil
enten små papskiver med et 10-tal eller små glasdråber; men man kan også
udmærket anvende små mønter el.lign.
Hvis en Pokémon har fået mere skade end den kan tåle, så er
den slået ud. Hvis der f.eks. står 40 HP i øverste højre hjørne på kortet og
den får 4 eller flere skademarkører påført, så er den altså slået ud.
Når en Pokémon er slået ud, tages kortet med alle de
udviklingskort, energikort m.m. der er tilføjet og lægger dem i brugtbunken. Den anden spiller tager en af sine præmier –
altså et af de kort der er lagt på bordet, og som er beregnet til præmier, og
sætter dette kort op på sin hånd. Hvis man mister sin aktive Pokémon skal man
med det samme erstatte den med en Pokémon fra bænken – hvis man ikke kan det,
har man tabt spillet. Hvis et angreb medfører, at begge de 2 kæmpende Pokémoner slåes ud, er det den
aktive/angribende Pokémon, der skal erstattes sidst.